Grote klussen

Woningontruiming regelen? Dat doe je zo!

23 oktober 2018

Je bent er bijna aan toe, je gaat verhuizen of helpt iemand verhuizen en je moet de woning leeghalen en klaarmaken voor de volgende bewoner. Om veel gedoe te voorkomen heb je een plan van aanpak nodig wil je de woningontruiming leiden. Hoe ga je dat doen?

Begin met het einde voor ogen

Kijk eerst naar de meest ideale situatie zoals je die wilt hebben; elke doos met de juiste spullen direct in de ruimte van de nieuwe woning en je kunt direct alles kwijt.

Om dat te bereiken zijn er 2 dingen duidelijk, alle grote spullen staan al kant en klaar in de nieuwe woning en de kleine spullen moet zoveel mogelijk bij elkaar blijven. Dit betekent dat eerst de grote spullen de nieuwe woning ingaan voordat het kleine spul erin gaat. En je zorgt ervoor dat alle kleine spullen (lampen, boeken, servies, keukenapparatuur, dvd’s, et cetera) per soort of ruimte waar het hoort, in een doos bij elkaar wordt gestopt.

Inpakken

Bij het inpakken van alle spullen, groot en klein, hou je dus alle spullen per ruimte bij elkaar en stopt dit in dozen die gelabeld zijn per ruimte waar dit heen gaat, of vandaan komt. Hetzelfde geldt voor het demonteren van de grote zaken zoals kasten, banken en tafels. Deze wikkels je in plasticfolie om schade beperken en ook deze geef je een label.

Verhuizen binnen noord-brabant

Bij het verhuizen is er een stelregel dat je zoveel mogelijk de grote spullen eerst inlaadt en daarna pas het kleine spul. Een woningontruiming in limburg gaat zo een stuk gemakkelijker.  Maar hoe ga je dat doen als de nieuwe ruime volstaat met het kleine spul terwijl je ook nog het grote spul moet uitpakken in elkaar moet zetten in limburg? Daarom is het belangrijk het kleine spul wel eerst even opzij te zetten en als eerste het grote spul de nieuwe woning in te brengen. Mocht je 2 keer gaan rijden om te verhuizen dan is het wel duidelijk dat het kleine spul als laatste kan.

Woning opleveren

Nu de huisontruiming eenmaal klaar is volgt de oplevering van het huis. Met andere woorden staat er een grote schoonmaak voor de boeg. Dus ook hier heb je een goed plan nodig om alles schoon en netjes achter te laten. Zeker bij een vervuilde woning moet je dit goed regelen.

Schoonmaken

Wanneer je gaat schoonmaken let dan op de volgende regels om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken:

  • van boven naar beneden werken
  • van achter naar voren werken

Op deze manier besmet je de eerder schoongemaakte oppervlakken niet opnieuw.

Voor bepaalde zaken wil je natuurlijk dat alles er piekfijn uitziet voor de volgende bewoner. Hiervoor zal je dan zeer zeker extra aan werk moeten verrichten om dit zo stralend maar ook schimmelvrij mogelijk achter te laten zoals sanitair en tegelwanden.

Dit zijn de meest vervelende klusjes maar dankzij een paar handige tips kun je dit makkelijk oplossen:

  • Afvoer schoonmaken: giet soda in de afvoeren en daarna schoonmaakazijn, laat dit bruisen en overgiet alles met kokendheet water.
  • Sanitaire oppervlakken: breng schuurmiddel aan op het sanitair en boen dit met een vochtige schuurspons en neem daarna alles af met een natte handdoek.
  • Schimmel verwijderen: met een handig handstoomapparaat kun je met hete stoom onder hoge druk alle schimmels losweken en daarna wegboenen met een schuurspons, neem daarna alles af met een natte handdoek.

Wanneer je eenmaal klaar bent met alle schoonmaakwerkzaamheden is het verstandig om alles goed door te laten luchten om de lucht in de ruimtes fris te houden. Zet daarom ook even alle ramen open. Mocht het niet lukken om alle nare luchtjes uit lucht te halen dan kan je ook een kommetje met schoonmaakazijn neerzetten, dit trekt alle vieze luchtjes uit de lucht.

Checklist

Nu je een beeld hebt van wat je te wachten staat bij een woningontruiming is het handig om alles op een checklist te zetten. Dit doe je niet alleen voor alle te verhuizen spullen maar ook voor alle verhuis taken die je te wachten staan:

  • inventaris opnemen en spullen per ruimte / doos registreren waar dit heen moet (dus ook voor dingen die weggegooid worden of naar de kringloop gaan)
  • verhuisdatum plannen
  • energie aansluiting voor de nieuwe woning regelen voor de verhuizing
  • verhuishulp inschakelen (vervoer en personen die helpen met inpakken en inladen)
  • schoonmaakplan opstellen (wie doet wat en waar)
  • eventueel sloopafval op laten halen door een gemeentedienst
  • postadres overzetten naar het nieuwe adres met automatisch doorstuur service voor de eerste weken
  • afspraak maken met nieuwe bewoners voor sleuteloverdracht
  • nieuwe woning inrichten (woning inrichten en spullen uitpakken, wie doet wat en wanneer)

 

Je vindt misschien ook leuk